Over Ons

Zaakvoerders Dominique & Patrick sloegen in 2018 de handen in mekaar om opticiens een duwtje in de rug te geven door hen gratis software aan te bieden mét geautomatiseerde marketing. Op dit moment maken 96 Belgische zelfstandige opticiens dagelijks gebruik van de software en dat aantal blijft nog wekelijks groeien.

Lees in onderstaand interview met Belgoptic meer over waarom Dominique en Patrick zijn begonnen met deze ambitieuze en disruptieve start-up;

Een gesprek met Dominique Peters en Patrick De Jonge van CRMoptics, de eerste gratis speler op de markt van Software voor opticiens in België.

belgoptic.be: Mag ik met de deur in huis vallen? Jullie software is gratis, hoe is dit mogelijk? Laat ons eerlijk zijn, gratis bestaat niet....waar zit het addertje?

Dominique: Gratis bestaat inderdaad niet. Onze software is gratis voor de zelfstandige opticien doordat we linksonder in ons programma advertentieruimte hebben. Bril- lens- en glasfabrikanten kunnen deze advertentieruimte gebruiken om hun nieuwe collectie te tonen, promoties aan te kondigen, naambekendheid te verbeteren enzovoort. Via dit inkomstenmodel betalen de fabrikanten voor de advertentieruimte waardoor we de software gratis kunnen aanbieden aan de opticien.

belgoptic.be: Is de advertentieruimte niet storend?

Patrick: Neen zeker niet, daar hebben we veel aandacht aan besteed. De advertentieruimte bevindt zich links onderaan in de software. We werken ook niet
met pop ups. Indien opticiens de software wensen zonder advertenties kan dat ook
aan 200 euro per maand. We merken dat het merendeel van onze opticiens kiest
voor de gesponsorde gratis versie. De meest opticiens vinden de doelgerichte
advertentie zelfs interessant.


belgoptic.be: Is er veel interesse van de fabrikanten om te adverteren via jullie software?

Patrick: De opticien werkt dagdagelijks met onze software: oogmetingen registreren, verkoopfactuur afdrukken, voorraad toevoegen enzovoort. Fabrikanten worden via onze advertentieruimte dagelijks in contact gebracht met hun specifieke doelgroep. Zodoende kunnen zij naambekendheid verbeteren, promoties aankondigen enzovoort. Dergelijke doelgerichte advertenties zijn uiterst interessant. We hebben al verschillende fabrikanten die met ons samenwerken. Hoe meer opticiens onze software gebruiken en hoe meer fabrikanten met ons samenwerken, hoe doelgerichter en efficiënter het wordt voor iedereen.


belgoptic.be: Hoe ben je op dit idee gekomen?

Dominique: Ik heb 5 jaar in Amerika gewoond voor ik vorig jaar terug ben verhuisd naar Gent. In Amerika bestaat er software voor huisdokters die op dezelfde manier werkt: gratis software met ruimte voor advertenties, van bijv farmaceutische bedrijven. Maar
liefst 42% van alle huisdokters in Amerika gebruikt deze gratis software. Ik vond dit een geweldig idee. Het is een win win situatie!


belgoptic.be: Met dit idee ben je dan terug naar België gekomen maar wat is
jouw connectie met de optiek-sector? Waarom heb je dit idee hierop
toegepast?

Dominique: Ik vind de zorg- of medisch sector heel interessant. In Amerika was ik actief in de medische softwaresector. Voor ik naar Amerika verhuisde, heb ik het huidige Trustteam in Kortrijk mee opgericht. Met Trustteam ontwikkelden we software voor arbeidsgeneeskundige diensten. Ik wist dat ik iets in de medische of zorgsector wou doen. Nadat ik met een aantal opticiens had gesproken, voelde ik een grote ontevredenheid. Zo vaak hoorde ik hetzelfde verhaal: ze hebben een oud programma dat niet meer ondersteund wordt maar ze betalen wel een onderhoudscontract die over de loop der jaren drie keer zo duur is geworden. “Voor wat betalen we eigenlijk?” vroegen ze zich af. Mensen waren echt ontevreden!

belgoptic.be: De optieksector is toch heel specifiek, vanwaar haal je de kennis?

belgoptic.be: Op jullie website staat minder kosten, meer omzet voor de opticien. Minder kosten is duidelijk, maar meer omzet?


belgoptic.be: Jullie zijn geselecteerd voor het accelerator programma The Birdhouse in Gent. Waarom heb je daar aan meegedaan?

Patrick: The Birdhouse is een van de sterkste accelerators van Vlaanderen. Ze brengen startende ondernemingen met een innovatief idee samen met heel ervaren mentoren. Met hun jarenlange ervaring helpen deze mentoren jouw bedrijf om beter te worden, Ze behoeden je voor sommige fouten of valkuilen omdat zijzelf ze al gemaakt hebben. Van de 857 inzendingen mochten er slecht 15 bedrijven starten. We zijn heel blij dat ze ons,
CRMoptics, hebben geselecteerd. In de groep mentoren zitten ex-directeurs van Microsoft en Cisco en/of ze hebben meestal zelf ook bedrijven gestart. Daarvan kan je enorm veel leren.


belgoptic.be: Je vertelt dat je in Amerika hebt gewoond. Wat is het verschil tussen zakendoen in Amerika en in België?

Dominique: Customer experience. Als de klant niet tevreden is in Amerika dan krijgt hij zijn geld terug. Dit geldt zowel bij goederen kopen in de winkel als bij het uiteten gaan op restaurant. Klantentevredenheid, daar zijn ze in Amerika supersterk in. De meeste opticiens klagen over slechte support. Ze krijgen geen gehoor bij een hulpvraag maar worden wel elke maand gefactureerd voor support en onderhoud. Ondenkbaar in Amerika! Iedere opticien zou zijn geld terugvragen en krijgen! Ze hebben immers betaald voor een service maar niet de beloofde support gekregen. Wanneer Amerikanen niet tevreden zijn over bijvoorbeeld hun software, dan veranderen ze ook onmiddellijk van leverancier.


belgoptic.be: Wat heb je meegenomen van ervaringen uit Amerika?

Dominique: Praten met en luisteren naar je klanten. Amerika is een heel groot land, rechtstreeks klantencontact is niet vanzelfsprekend. Toch hebben Amerikanen veel meer klantencontact. Ze bellen of mailen hun klanten veelvuldig om te polsen naar hun tevredenheid over hun dienst of product. Dit is deel van hun businesscultuur. Wij kunnen hier in België daar zeker een voorbeeld aan nemen.


belgoptic.be: Waarom ben je eigenlijk terug verhuisd naar Belgie?

Dominique: Ik ben samen met mijn vrouw in 2012 verhuisd naar San Francisco. We hadden toen nog geen kindjes dus het voelde aan als 'het is nu of nooit'. Vijf jaar later, een groot avontuur en twee kindjes rijker, vonden we de tijd rijp om terug dichter bij familie en vrienden te zijn. Je ziet ook terug al het mooie van België.


.