Een gesprek met Dominique Peters en Patrick De Jonge van CRMoptics, de eerste gratis speler op de markt van Software voor opticiens

CRMoptics is een nieuwe speler op de markt van Software voor opticiens. Ze geloven dat de software voor opticiens gratis kan (moet) zijn. “Iedere opticien moet over de zelfde marketing wapens kunnen beschikken als de grote ketens” vinden Dominique Peters en Patrick De Jonge.

 

belgoptic.be: Mag ik met de deur in huis vallen? Jullie software is gratis, hoe is dit mogelijk? Laat ons eerlijk zijn, gratis bestaat niet....waar zit het addertje?

Dominique: Gratis bestaat inderdaad niet. Onze software is gratis voor de zelfstandige opticien doordat we linksonder in ons programma advertentieruimte hebben. Bril- lens- en glasfabrikanten kunnen deze advertentieruimte gebruiken om hun nieuwe collectie te tonen, promoties aan te kondigen, naambekendheid te verbeteren enzovoort. Via dit inkomstenmodel betalen de fabrikanten voor de advertentieruimte waardoor we de software gratis kunnen aanbieden aan de opticien.

belgoptic.be: Is de advertentieruimte niet storend?

Patrick: Neen zeker niet, daar hebben we veel aandacht aan besteed. De advertentieruimte bevindt zich links onderaan in de software. We werken ook niet met pop ups. Indien opticiens de software wensen zonder advertenties kan dat ook aan 200 euro per maand. We merken dat het merendeel van onze opticiens kiest voor de gesponsorde gratis versie. De meest opticiens vinden de doelgerichte advertentie zelfs interessant.

belgoptic.be: Is er veel interesse van de fabrikanten om te adverteren via jullie software?

Patrick: De opticien werkt dagdagelijks met onze software: oogmetingen registreren, verkoopfactuur afdrukken, voorraad toevoegen enzovoort. Fabrikanten worden via onze advertentieruimte dagelijks in contact gebracht met hun specifieke doelgroep. Zodoende kunnen zij naambekendheid verbeteren, promoties aankondigen enzovoort. Dergelijke doelgerichte advertenties zijn uiterst interessant. We hebben al verschillende fabrikanten die met ons samenwerken. Hoe meer opticiens onze software gebruiken en hoe meer fabrikanten met ons samenwerken, hoe doelgerichter en efficiënter het wordt voor iedereen.

belgoptic.be: Hoe ben je op dit idee gekomen?

Dominique: Ik heb 5 jaar in Amerika gewoond voor ik vorig jaar terug ben verhuisd naar Gent. In Amerika bestaat er software voor huisdokters die op dezelfde manier werkt: gratis software met ruimte voor advertenties, van bijv farmaceutische bedrijven. Maar liefst 42% van alle huisdokters in Amerika gebruikt deze gratis software. Ik vond dit een geweldig idee. Het is een win win situatie!

belgoptic.be: Met dit idee ben je dan terug naar België gekomen maar wat is jouw connectie met de optiek-sector? Waarom heb je dit idee hierop toegepast?

Dominique: Ik vind de zorg- of medisch sector heel interessant. In Amerika was ik actief in de medische softwaresector. Voor ik naar Amerika verhuisde, heb ik het huidige Trustteam in Kortrijk mee opgericht. Met Trustteam ontwikkelden we software voor arbeidsgeneeskundige diensten. Ik wist dat ik iets in de medische of zorgsector wou doen. Nadat ik met een aantal opticiens had gesproken, voelde ik een grote ontevredenheid. Zo vaak hoorde ik hetzelfde verhaal: ze hebben een oud programma dat niet meer ondersteund wordt maar ze betalen wel een onderhoudscontract die over de loop der jaren drie keer zo duur is geworden. “Voor wat betalen we eigenlijk?” vroegen ze zich af. Mensen waren echt ontevreden!


belgoptic.be: De optieksector is toch heel specifiek, vanwaar haal je de kennis?

Dominique: Ik wist dat ik een goede en betaalbare oplossing wou maken voor de optieksector. Betaalbaar is ondertussen gratis geworden, maar ik ben inderdaad geen opticien van opleiding. In mijn zoektocht ben ik mijn co- founder Patrick tegengekomen. Hij heeft meer dan 12 jaar ervaring in de optieksector. Hij had in bijberoep al een softwareprogramma gemaakt voor opticiens, hij kent de sector door en door. Ook zijn klanten waren destijds ontevreden met de toestand. Patrick wou daar iets doen. Daarom hebben we beslist om de handen in mekaar te slaan. CRMoptics was geboren.

belgoptic.be: Op jullie website staat minder kosten, meer omzet voor de opticien. Minder kosten is duidelijk, maar meer omzet?

Patrick: We hebben in onze software een link ingebouwd, waarmee de opticien eenvoudig bril- en contactlensklanten kan opvolgen via postkaartjes. Als er iemand een bril koopt, krijgt hij na een maand automatisch een mooi gepersonaliseerd kaartje om de klant te bedanken voor de aankoop. Na een jaar ontvangt diezelfde klant bijvoorbeeld een uitnodiging voor een gratis poetsbeurt. Twee jaar na aankoop krijgt de klant een kaartje voor een nieuwe gratis oogmeting in de bus. enzovoort. Deze manier van marketing en klantenbinding kan via onze software volledig automatisch. De opticien kiest zelf de verschillende fasen en tijdstippen die voor hem worden ingesteld. Nadien gebeurt dit alles automatisch. De opticien betaalt 2,38 euro per kaartje. Geen gedoe meer om postkaarten te ontwerpen, te laten drukken, klantengegevens te exporteren, etiketten te drukken, postzegels te plakken enz. Klanten appreciëren dit enorm en ze komen veel sneller terug binnen bij de opticien met een hogere omzet tot gevolg. Kortom deze aanpak loont!